Att ge

Idag liksom igår har det varit så härligt väder. Har suttit ute och läst under tiden Maya sovit i vagnen. I vanliga fall när Maya sover så är det full fart med allt men man måste passa på och njuta av solen också. Har läst färdigt en bok av Bill Clinton; Att ge (Hur var och en av oss kan förändra världen). En bok jag rekommenderar till alla. En del ur sista kapitlet i boken: " Kommer du att bli lyckligare av att ge? Det är din sak att svara på. När jag var med Bill och Linda Gates, och såg hur de pratade med byinnevånarna vars liv de hade förbättrat, så verkade de lyckliga. När jag såg unga Brianne Schwantes riskera fler brutna ben i sin ömtåliga kropp för att kunna hjälpa människor vid Mississippis översvämning, verkade hon lycklig. När jag såg John Bryant tala till fattiga barn så deras ögon lyste om hur deras liv kunde förändras, verkade han lycklig. När ..... och alla de andra som stödjer mitt aidsarbete, ser in i ögonen på barn som lever, tack vare deras hjälp, verkar de lyckliga. Så mycket av modern kultur handlar om självupptagenhet och självdestruktivitet. Så mycket av dagens politik domineras av personangrepp istället för de faktiska politiska budskapen. Så mycket av moderna medier domineras av personer som tjänar pengar på att förnedra andra, förminska dem utifrån deras sämsta ögonblick och utnyttja deras svagheter för egen vinning. Vem är lyckligaste? De som förenar eller de som söndrar? De som bygger eller de som river ner? De som ger eller de som tar?
Jag tror du vet svaret. Det finns en hel värld därute som behöver just dig, på hemmaplan eller på andra sidan havet. Ge."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0